Test Drive cu Tesla Model 3 Long Range și Dual Motor

Toți pasionați de automobile cred că au auzit de Tesla? Acel brand american, ce produce autoturisme de înaltă performanță electrice. Dar de ce Tesla? Tesla a primit o atenție deosebită când au lansat modelul de producție Tesla Roadster, prima mașină sport 100% electrică.

Totuși în ce categorie o putem integra pe Tesla Model 3? El este un sedan de clasa D, desigur premium ce concurează în mod direct cu Mercedes Clasa C, Audi A4 sau BMW Seria 3. Are o lungime de 4694 mm și o lățime 2088 mm cu oglinzile deschise, iar garda la sol de doar 140mm . Un lucru foarte important de remarcat este coeficientul aerodinamic de numai 0.23 Cx.

Test Drive cu Tesla Model 3
Test Drive cu Tesla Model 3

Model 3 este oferit în 3 variante de putere

  • Standard Range Plus ( autonomie de 240 km, viteză maximă 226 km/h, propulsie spate)
  • Long Range ( autonomie de 520 km, viteză maximă 235 km/h, tracțiune integrală )
  • Performance ( autonomie de 500 km, viteză maximă 261 km/h, tracțiune integrală)

 

Noi avem ocazia să conducem o Tesla Model 3 Dual Motor Long Range, ceea ce înseamnă că maşina noastră e echipată cu două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte. Puterea lor maximă ajunge la 351 CP, iar cuplul – la 527 Nm – oferi, evident, de la prima turaţie, aşa cum se întâmplă la motoarele electrice. Bateria maşinii este şi ea destul de impresionantă, având o capacitate utilizabilă de 74 kWh, iar producătorul promite o autonomie de 475 km în viaţa reală, cu un consum real mixt de 15.6 kWh/100 km. O autonomie mai teoretică ar fi de 530 km. Consumul declarat e incredibil de mic, or, electromobilele compacte au de obicei cifre apropiate, iar cele de 300-400 CP trec uşor de 20 de kWh la sută. Vom vedea ce zice realitatea, însă.

 

Ecran Multimedia Tesla Model 3
Ecran Multimedia Tesla Model 3

Urc la volan. Model 3 s-a debarasat de comenzile tipice de la Mercedes-Benz, pe care le are Model S, însă logica de bază a levierului de la cutia automată de exemplu, a rămas aceeaşi – poziţionat lângă volan, în partea dreaptă. Doar că acelaşi levier acţionează acum şi cruise-control-ul, şi autopilotul, prin apăsări în jos în timpul condusului. Opțiune ce mai crește prețul cu 7.000 de euro.

Primele senzaţii din marşarier sunt că maşina răspunde neaşteptat de iute la pedala de acceleraţie. Apoi, în condus, simt pedala deja mult mai informativ. Îmi ia ceva timp să ies la un traseu naţional, iar până acolo constat că Tesla Model 3 se descurcă foarte bine cu denivelările sacadate ale drumurilor noastre. Spre deosebire de Model S, noul Model 3 nu vine cu suspensie pneumatică, ci una simplă, cu arcuri, dar aceasta e foarte bine setată, astfel încât confortul la bord e nederanjat chiar şi pe asemenea drumuri.

Poziţia la condus e foarte coborâtă, cu caracter sportiv, ceva în genul celor de la BMW. Nu simt limitarea în a coborî scaunul mai jos din cauza bateriei, cum se întâmplă la alte electromobile. Pot ajusta scaunul foarte jos, aşa ca la cele mai savuroase sedanuri premium de clasă D. Spaţiu pe înălţime îmi rămâne de asemenea suficient. E niţel incomod faptul că până şi reglajul oglinzilor trebuie să-l faci din display-ul central, dar te obişnuieşti şi cu asta.

Interior Tesla Model 3
Interior Tesla Model 3

În interior, însă, minimalismul e unul ce tinde la absolut. Practic, cei doi pasageri din faţă n-au nimic altceva în faţa lor decât volanul pe stânga şi ecranul uriaş de 15 ţoli pe centru. Întregul fundal al planşei de bord e dominat de linii orizontale şi de alternarea materialelor plăcute de acolo, precum inserţia de lemn. Pe tunelul central mai există o zonă de amplasare a telefonului mobil, câteva spaţii de depozitare, dar de acolo lipsesc alte butoane. Până şi butonul luminilor de avarie e poziţionat sus, deasupra oglinzii. Şi, ca să pătrundeţi un pic mai mult în lumea Tesla, aflaţi că dacă deschizi prea rapid capacul spaţiului de depozitare de vreo 2 ori la rând, maşina îţi va spune „te rog să deschizi capacul ceva mai gentil”.

 

Iar când vine vorba de putere, orice apăsare în forţă a acceleraţiei la Model 3 e sinonim cu deschiderea unei cascade de senzaţii. Trebuie să te ţii de volan. Maşina nu dă şocuri mecanice dureroase, dar te lipseşte în scaun şi-ţi poate cu siguranţă scoate dejunul de dimineaţă înapoi. E fenomenală! Teoretic, are o putere condimentată, dar nu extremă. Însă practic, în raport cu greutatea maşinii şi felul în care pune ea puterea pe asfalt cu tracţiunea integrală, Tesla Model 3 Dual Motor e pur şi simplu uluitoare! Versiunea condusă de mine promite o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 4.6 secunde şi o viteză maximă de 233 km/h. Dacă optezi pentru un Dual Motor Performance, atunci ai acceleraţie de 3.4 secunde şi o viteză maximă de 261 km/h. Nebunie totală. O nebunie pe care s-o iubeşti din prima.

 

Motor Tesla Model 3
Motor Tesla Model 3

Eu conduc o Tesla Model 3 în versiune europeană, cumpărată oficial într-o ţară a Europei, aşa că şi toate funcţiile gândite pentru UE funcţionează bine. Maşina recunoaşte drumurile şi încarcă hărţile de pe Google Maps, arătâdu-ţi cum treci pe drumul fotografiat din satelit. Poţi recunoaşte până şi copacii de alături. Însă e preferabil să vă asiguraţi în România că puteţi să-i oferiţi maşinii o conexiune la un hotspot de telefon mobil, de exemplu, ca toate aceste funcţii să funcţioneze rapid şi complet.

Şi sistemul Autopilot funcţionează. Apeşi de două ori pe levierul de transmisie şi funcţia se activează. Vezi pe display cum recunoaşte maşina drumul, benzile, chiar şi traficul din jur, ba chiar şi silueta acelui trafic – camion, microbuz, autoturism sau chiar motociclete cu ataş. Maşina virează fără probleme în viraje, ţine distanţe sigure faţă de alt trafic, doar că, din motive birocratice, vă solicită să mai atingeţi din când în când volanul ca să ştie că sunteţi treaz şi prezent. O formalitate. Pentru că maşina are 12 senzori cu ultra-sunet, vreo 6 camere video stereotipice, astfel încât ştie şi înţelege simultan cel puţin la fel de mult cât ar face un şofer. Nu în zadar Tesla Model 3 a primit şi un punctaj record la EuroNCAP pentru toate aceste sisteme de siguranţă.

Cât costă? Vreo 60-70 mii euro în această versiune, în majoritatea ţărilor europene. Maşina testată de noi este şi ea de vânzare, are vreo mie şi un pic de kilometri la bord, fiind cumpărată în Germania, iar aici, acasă, cu tot ce vedeţi pe ea, costă vreo 59 mii euro (scrieţi-ne nouă un mesaj şi vă facem noi legătura cu cei care o vând). Îşi merită ea banii? Da, da, da, da, da şi iar da! Dar trebuie s-o înţelegeţi! Trebuie să vă deschideţi mintea spre inovaţie, spre felul ei de a interpreta noţiunea de premium şi lux. Ba chiar va trebui să mai închideţi ochii la micile scăpări de la detalii. Dar veţi primi, în schimb biletul de bun venit într-o altă lume, pe care o veţi iubi cu cea mai mare pasiune!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *